Legal alien

Al 3 weken ben ik een Engelse. Ik begin aardig te wennen en het huis voelt inmiddels meer mijn.

Mijn leven propte ik in 9 verhuisdozen die 3 dagen na mijn verhuizing op de stoep stonden. Nog nooit gooide ik zoveel weg, de vuilniszakken waren niet aan te slepen. 9 dozen en een backpack.

Afscheid nemen van m’n moeder op Schiphol was zwaar. Vader en zusje vlogen mee, kijken waar ik zou gaan wonen. Op zondag opnieuw traantjes op een ander vliegveld.

3 weken gingen snel voorbij.
Ik moest vooral wennen aan de heuvels, lunchen met veel drank en kotsend thuis komen, irritante commercials op tv, een hele week met een 9-jarige leven en de regen. Dat laatste went vast nooit. M’n hoofd had een ‘Engelse taal’ overload moment na de eerste week. Op zaterdagavond na een barbecue was ik volledig speechless. Ik kon echt even niet meer praten.

Ook het 24/7 samen zijn met hem is nieuw. Door de afstand waren we nooit langer dan een week samen geweest.
Nog geen ruzies, irritaties en ik voel dat we echt een team zijn.
Dat we beide een schimmelinfectie hebben helpt alleen niet echt. Helaas.
Mijn schuld – antibiotica.

Hij weet dat heimwee zal komen en is erg lief. Probeerde Nederlandse zenders op tv te krijgen, gaf me een nieuwe laptop met groot scherm voor Skype, wil een oud Hollandse kaart kopen om aan de muur te hangen, koopt Nederlandse kaas -ik houd niet eens echt van kaas – en zorgt voor afleiding.

Heimwee is er heel soms, met vlagen. Vandaag het verlangen om te knuffelen met de familie. Om m’n mammie en zusje weer eens een kusje te geven.
Er is Skype.

Verder zijn het gekke kleine dingen waarvan je niet verwacht dat je ze mist.
Honingdropjes bij keelpijn en pepernoten ook al is het nog maar september.
Het grappigste; toen we naar een pretpark gingen kocht ik een zuurstok.
Een Engelse zuurstok. Bah.
Meteen miste ik de Nederlandse zuurstokken. Die ik die maar een keer per jaar eet. Een vanillesmaak stok met discodip er op en een salmiak stok.
Ik droomde er zelfs over.
Mijn boodschappen lijstje voor m’n moeder voor wanneer ze langs komt wordt aardig lang.

Verder zijn er zo veel nieuwe dingen. Nieuwe programma’s, nieuwe gerechten, nieuwe accenten, een nieuwe cultuur meer gericht op afkomst en ‘klassensamenleving’ en andere politiek. Ik heb al nieuwe favoriete komieken, een nieuwe favoriete schrijfster en nieuwe favoriete maaltijden en drankjes.

‘Uitgewend’ ben ik nog niet, een ‘legal alien’ zal ik me nog wel even blijven voelen maar het gaat goed!

Geef een reactie

