Medepassagier

Na een leuk, lief, fijn, gezellig, hoteldebotel weekend naar huis,sucks. Elke keer weer. 
Vaak ben ik dan stil in het vliegtuig en pretendeer ik een Engelse te zijn wanneer er Nederlandse mensen naast me gaan zitten.
Het fijnst zijn de vluchten waar ik een rij voor drie voor mezelf heb of hem deel met enkel een persoon.
Negeermodus aan.

Deze vlucht was na bijna anderhalve week samen geweest te zijn, vol, ik had alleen een Nederlands boek bij me en er kwam een Nederlandse vrouw naast me zitten.
Driftig begon ik te lezen en was blij dat zij, deze mevrouw, in slaap leek te vallen. Toen ik op stond om naar de wc te gaan, kwam zij achter me aan. Samen staan we te wachten voor de twee wc’s achterin het vliegtuig.
“Duurt lang he?” Ze kijkt me aan. Ik knik. ” Ik hoop dat we het nog redden voor de ‘fasten seat belts’ sign aangaat.”

Terug op de plek begon de echte daling en kon ik inmiddels de Nederlandse kust zien. Ik gaapte.
“Duurt het nog lang voordat je thuis bent?” Ik gaf antwoord.
Daarna stelde ze meer vragen en vertelde meer dan ik losliet.
Haar vriend woont in het buitenland en elke drie weken kiezen ze een andere bestemming om elkaar te zien.
Zij is nog voorzichtig, hij niet. Ik vertelde toch over mijn liefde en onze plannen.
“Ik kon aan je zien dat je stil was omdat je iets achter liet.
Ze vertelde verder over haar werk, haar relatie en vooral zijn plannen.
Bij de douane lachten we samen om mijn oude paspoort foto en bij de bagageband zei ze “Goh, het lijkt net alsof we samen weggeweest zijn en ik je al jaren ken.”
Sommige mensen vertellen graag en ik kan luisteren.

Als we buiten staan geeft ze me een dikke knuffel en een kus op m’n wang.
“Succes met de twee weken!” “En jij met de drie!”
Het aftellen was weer begonnen. Voor ons allebei.

2 thoughts on “Medepassagier

Geef een reactie

