Gesprek bij het tankstation

“Gaat het goed met je?”

Gekke vraag voor iemand die ik niet ken, achter de kassa bij een tankstation. Ik ben hier nooit eerder geweest en vraag me af of ik er gek uit zie. Misschien had ik toch in de spiegel moeten kijken voordat ik de deur uit ging.

“Ja, hoor. Prima. Pomp 2 alsjeblieft.” Een beleefd glimlachje van mijn kant.
“Heb je leuke plannen voor vanavond?”
Hij lacht naar me. Hoe oud zou hij zijn?
“Ik denk niet dat ik veel ga doen want ik heb vannacht maar een uur of vier geslapen.” Misschien vindt hij dat ik er moe uit zie.
“Aha, je bent gisteren wezen stappen. €43,54, pinnen?
Ik knik. Kijk hem aan. Hij moet een jaar of dertig zijn.
“Je ruikt wel nog erg lekker. Alien, toch?”
Ik begin te lachen.
“Je bent de eerste die het herkent.” Apart, ik heb het drie uur geleden opgespoten.
“Als er een mannelijke of een unisex versie zou bestaan, zou ik het dragen.”

Het pinapparaat begint te piepen. Ik laat m’n pasje er te lang in zitten.
“Ik heb ook wel eens een mannengeurtje gedragen.”
Ik loop naar de deur.
Zijn beurt om naar mij te lachen.
“Mijn moeder wil altijd mijn geurtjes stelen.”
“Haha, fijn weekend nog.”
Hij knipoogt.

Als ik naar m’n auto loop en in stap, herhaal ik het gesprek nog eens in mijn hoofd.

Hij begon over zijn moeder. Zijn moeder wil zijn geurtjes stelen. Is dat niet gek? Woont hij nog thuis?
Zou zijn moeder Alien dragen?

Spontane gesprekken met wildvreemden.
Sympathie voor iemand die je 30 seconden spreekt.
Ik houd ervan.

3 thoughts on “Gesprek bij het tankstation

Geef een reactie

