Vissen uit de verkeerde vijver

Mijn exen zijn gemiddeld zes jaar ouder dan ik. Mijn dates het laatste jaar zullen gemiddeld tien jaar ouder zijn met een uitschieter naar 19 jaar verschil.

“Die oudere mannen moeten gewoon uit onze leeftijdscategorie blijven.” Aldus een vriend van me tijdens drankjes gisteravond. “Ik snap best dat meisjes begin 20 interessant zijn voor dertigers en zelfs begin-veertigers maar die meisjes zijn voor ons. Er blijft zo niks over, toch?” Voegt hij toe terwijl hij zijn vriend aan kijkt.
Ik sta er glimlachend maar schuldbewust bij. “Ik level gewoon vaker met wat oudere mannen. Ik zorg al jaren voor mezelf, werk 40 uur per week voor m’n geld en carriére, heb ambities, doelen, redelijk wat meegemaakt en merk dat leeftijdsgenoten die bijvoorbeeld vaak nog studeren andere prioriteiten hebben.”
“Nou, vroeger ging ik uit en dan zag je al die achttien jarige meisjes er vandoor gaan met 24 jarige mannen. Maar ook lelijke mannen, puur omdat ze ouder waren. Ik dacht dat altijd ‘dat ga ik ook doen als ik die leeftijd heb bereikt’ maar ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd.” Reageert de andere vriend.

“Maar dat wil je ook helemaal niet! Je wilt geen onervaren jonkie waarvoor veel nieuw is en waarbij je ‘Pas op, dat doet pijn’ voorzichtig moet doen. Wij willen ook wel eens goede seks.”
“Ach, meisjes van tegenwoordig achttien onervaren?” Vraag ik.
“Je snapt best wat ik bedoel. Die mannen met hun midlife crisis vissen gewoon meisjes uit onze vijver omdat ze zelf uitgekeken zijn op dertigjarige vrouwen. Ja er zijn ook wel oudere vrouwen die voor mijn leeftijd gaan maar daar heb ik toch helemaal geen trek in?”
Hij neemt een slok van zijn biertje, denkt even na en kijkt zijn vriend aan.
“Wij moeten hier persoonlijk wat aan doen, dit moet gestopt worden.”

Ik lach, kijk rond in de kroeg en terwijl mijn blik blijft hangen zeg ik: “Ach, ik moet zeggen dat ik de laatste tijd toch wat interessante mannen ontmoet van rond mijn eigen leeftijd ook.. Wie weet wat dat brengt.”

3 thoughts on “Vissen uit de verkeerde vijver

  1. Mooi verhaal,

    Ik zou er graag aan toe willen voegen dat ik het bijzonder slecht begrijp dat veel meisjes (vrouwen) zich zo aangetrokken voelen tot oudere mannen. Waarom wil je dat? Ben je zo gek op kinderen dat je op je vrije zaterdag met liefde de zijne naar de Efteling meeneemt? Daarbij, wat denk je wat een oudere man beweegt om een, in zijn ogen, jong kippetje op te pikken? Ook al zou zijn eigen (ex)vrouw hem niet begrijpen, ik durf te beweren dat hij compleet andere intenties heeft dan dit met jou te delen. Vraag je zelf eens af hoe comfortabel een ‘veertiger’ zich zal voelen terwijl hij op zijn werk/vrienden/ouders verteld dat zijn vriendin 20 is?

    Trouwens, het idee dat mannen oud worden als wijn is natuurlijk klinkklare onzin. Stel je een lange-termijn perspectief voor. Over tien jaar is die sexy veertiger gewoon keihard vijftig en wil jij misschien wel kinderen. Dat wordt dus gewoon een probleem. Dan krijgt je lover te horen dat het zo leuk is dat hij als opa zijn kleinzoon naar de speeltuin brengt.

    Wat die vriend van je misschien nog wel het meest frustreert is de kortzichtigheid van veel vrouwen/meisjes. Het feit dat je een jonge man/jongen bent is kennelijk een minpunt. Als ik om mij heen kijk hebben veel van mijn vrienden (rond de 25) een dubbele graad, een beginnend bedrijfje, gaan twee keer per week naar de fuckin’ sportschool en ontwikkelen zich verder middels studie. Dat kun je niet gemakkelijk onder brengen in het kopje ‘andere prioriteiten’.

    Maar ja…

  2. Paul,
    Wat een verhaal🙂 Leuk!
    Er zijn ook zat oudere mannen zonder kinderen. Daarbij; daten met gemiddeld 10 jaar ouder maakt hem 32, dat valt toch best mee? Ik ken een aantal ‘oudere’ mannen die steevast jongere vriendinnen hebben waarbij niemand in zijn omgeving meer opkijkt van een ‘jong kippetje’ (jouw woorden).
    Mannen die oud worden als wijn.. Ja en nee, er zijn genoeg voorbeelden van mannen die mooier en vooral sexier worden als ze ouder zijn. Neem George Clooney! Hoewel hij niet echt m’n type is maar ik snap die kwijlende vrouwen ergens wel..
    Als die veertiger echt zo sexy is, komt hij vast weg als vijftiger met een klein kind😉 Daarbij.. Misschien willen sommige vrouwen wel helemaal geen kinderen?

    Als ik zo om me heen kijken zijn er vrouwen die oudere mannen interessant vinden om een stukje volwassenheid, levenservaring (ook met relaties/vrouwen), interesses (uitgaan, zuipen en vrienden + voetbal staan niet op een gedeelde eerste plek)
    Kortzichtigheid.. Ik vind dat nogal wat. Ik sta er niet zo in. Ik sta ook open voor een klik met jongere mannen maar heb het laatste jaar gezien dat ik die minder heb. Dat kan ook gewoon liggen aan personen die je tegenkomt. Het beeld dat je schetst is prima. Zelfstandige, creatieve mannen met een doel en ambitities. Teken ik voor😉

  3. Mijn vriend is 22 jaar ouder dan mij (ik ben 23), en ik zou niemand anders willen. Ok, het is wat ongemakkelijk om mensen over ons leeftijdverschil te vertellen. Maar nog nooit heeft iemand mij met zoveel respect behandeld als mijn vriend. Hij legt me graag in de watten en zorgt goed voor mij, welke vrouw zou dat niet willen dat iemand je zo behandelt? Hij loopt niet hersenloos achter zijn lul aan zoals veel jongens van mijn leeftijd wel doen. Ik kan met hem zowel heel interessante gesprekken hebben en diepgang hebben, als dat ik zot kan doen met hem. Een perfecte mix van alles. Hij is ook gewoon rustig en kan dingen relativeren. Ik mag mijzelf zijn, hij doet niet jaloers en bezitterig en ik denk dat dat deels ook komt door zijn leeftijd. Ik hoef me niet onzeker te voelen bij hem en daar bovenop ziet hij er ook ontzettend knap uit. Oorspronkelijk had ik hem trouwens ook maar begin de 30 geschat.

    Ik heb mezelf trouwens altijd al beter gevoeld bij mensen die wat ouder zijn dan mij. Met leeftijdsgenoten maak ik niet zo vaak een klik.

    Als jongens niet willen dat die oudere mannen in hun vijver gaat vissen, dan moeten ze zelf maar zorgen dat ze wat meer te bieden hebben dan dat ze meestal maar doen. Er zijn uitzonderingen, maar persoonlijk vind ik veel jongens van mijn leeftijd nogal oversekst en oppervlakkig.

Geef een reactie

