Dromen

Ik heb een soort van kleine haat-liefde verhouding met slapen. Ik vind het heerlijk om in bed te liggen, dekens over me heen en m’n hoofd weggezonken in een lekker zacht kussen.

Als klein meisje was ik bang in het donker. Ik sliep in een hoogslaper en was bang voor de duisternis onder mijn bed. Van de vijf treden van het trappetje nam ik er maar twee. De rest sprong ik waardoor ik verschillende deuken in mijn scheenbeen heb van al het gestoot tegen de bedrand. Als ik midden in de nacht wakker werd durfde ik me niet te bewegen en niet te ademen. Ik dacht altijd dat er iemand naast me stond die soms m’n naam fluisterde. Jaren later vertelde mijn zusje dat ze wel eens onder mijn bed ging zitten en me riep. Daar kwamen die ‘waanideeën’ vast vandaan.

Een jaar of zeven geleden werd ik vaak wakker ’s nachts en ging dan naar beneden om wat water te drinken. Gemiddeld vier keer per jaar viel ik dan midden in de nacht flauw. Zomaar, ineens. Soms meer dan één keer.
Ik liep dan bijvoorbeeld naar mijn ouders na een black-out en viel daar weer flauw. Een keer stond ik achter hun bed en viel zo achterover terwijl ik zei “Mam, ik ben net flauw…”
Met een schreeuwende, me in m’n gezicht slaande moeder, kwam ik weer bij. Na een jaar of twee was dit weer over en is het niet meer teruggekomen. Waarschijnlijk had ik een erg lage bloeddruk als ik net uit bed kwam.

Praten in mijn slaap doe ik wel eens en heb ik vaak levendige dromen. In de tijd dat ik in een Engels callcenter werkte waar de telefoontjes aan de lopende band werden beantwoord, maakte ik regelmatig mijn vriend wakker. Ik vroeg hem in het engels hoe ik hem kon helpen en wist zeker dat ik achter mijn computer zat codes in te voeren in het systeem. In mijn nachten werkte ik door. De oplossing; minder uren werken. Van 40 uur ging ik naar 36 en daarna 32.

Tegenwoordig droom ik over kleine dingen die ik overdag meemaak of zie. Ze zijn zo klein dat ik ze niet bewust onthoud en ze zelfs haast alweer vergeten ben. Zo kan een kleine emoticon, die ik drie seconden zie, in de vorm van een trein, een ware nachtmerrie veroorzaken. Het nietszeggende plaatje veranderde in een levensechte trein die mijn huis binnenrijdt met dodelijke slachtoffers en vermisten op zijn geweten. Zo bizar. Regelmatig word ik ’s morgens wakker en denk ‘hè, ja, ik heb gister op tv een paarse paraplu gezien én in de tram hoorde ik iemand hierover praten.. Vandaar!’

Een terugkerende droom die ik heb is dat ik in mijn slaapkamer in bed lig en voetstappen hoor op de gang. Echt vanuit mijn bed zie ik dan schaduwen op de gang. De voetstappen komen steeds sneller dichterbij. Mijn hartslag versneld en ik probeer te schreeuwen maar dat lukt niet. Op het moment dat ik eindelijk wakker schrik, zonder adem want die houd ik blijkbaar in, zijn ze door mijn hal naar binnen gekomen, hoor ik ze nog en zou ik zweren dat ze naast mijn bed gestopt zijn. Als ik weer in slaap val komt diezelfde droom weer precies hetzelfde terug. Zo levendig en eng. Echt vastzitten, diep, in een droom en niet wakker kunnen worden is echt iets voor mij.

Ooit gilde ik zo hard dat mijn laatste ex al klaar stond met een stalen pijp in z’n hand om in ’s hemelsnaam die indringer het huis uit te jagen. En laatst nog maakte iemand me wakker tijdens een nachtmerrie. Ik was sneller gaan ademen en maakte gekke geluidjes. Een paar kusjes hielpen me weer in slaap.

Ik vraag me wel eens af of mijn hoofd te vol is of of ik te veel aan m’n hoofd heb. Mijn hoofd staat nooit stil. Zodra ik m’n ogen dichtdoe gebeuren er dingen. ‘ ’s Nachts verwerk je wat je overdag meemaakt.’ Waarom droom ik dan in godsnaam over de meest gekke combinaties van dingen die me overdag niet eens opvallen?
Een slechte nacht kan me opbreken, gelukkig heb ik al een paar goede nachten en een paar dagen vrij. Tijd om m’n hoofd eens leeg te maken misschien..
Mocht ik weer eens om vier uur ’s nachts tweeten.. dan weet je nu waardoor dat komt.. Dromen of nachtmerries.

3 thoughts on “Dromen

  1. Ik droom ook altijd van die vage dingen. En ik vergeet het naarmate de dag vordert. Als ik een avonddienst heb droom ik over patat en frikandel speciaal. Ooit een keer dat er een overval gepleegd werd op de zaak, een compleet bloedbad en mensen gingen elkaar met messen te lijf. Activiteit van jewelste. Patat lag overal gestrooid en darmen vlogen in het rond walgelijk gewoon. ik wist niet wat ik moest doen en stond maar als verstijfd. Plots komt mijn bazin binnen lopen. Waarom het in godsnaam niet schoon was en dat ik als de sodemieter die zooi moet opruimen. Dus toen heb ik al die mensen inclusief overvaller (die in een rolstoel zat?) de zaak uitgezet. How weird is dat?

    En vannacht droomde ik dat er een robot in mijn kamer rondliep die alles opruimde. Heel handig. Toen ik wakker werd bleek het helaas de buurman te zijn die op de galerij bezig was met de cirkelzaag.

Geef een reactie

