Hartverscheurende waanzin

‘Love to everyone. Enough is enough. I’m gonna be an angel’

“U mag dit niet aan mijn ouders vertellen hoor.”
Naast me, bijna helemaal verstopt onder de dekens zit ze. Met een grote witte muts op haar hoofd. Haar ogen vallen steeds dicht en soms is ze even een paar seconden weg. Over alles wat ze zegt moet ze goed nadenken. Alsof haar woorden uit een andere dimensie moeten komen.

‘Love to everyone. Enough is enough. I’m gonna be an angel’

“Wakker worden!” schreeuwt M. De huissleutel die ze gelukkig nog heeft, wordt op de grond gegooid. Bij haar bed aangekomen slaat ze haar in haar gezicht. “Wat denk je dat je aan het doen bent?!” Ze ligt onder drie dekens en als we haar vertellen dat ze moet zitten en haar hiermee helpen zien we dat ze een trui aan heeft. Een gekke witte muts staat op haar hoofd en een grote shawl hangt om haar nek. Het is snikheet in de kamer. “Wat zie jij er debiel uit, wat een idiote muts.” M. is ondanks de situatie even tactvol als altijd. Zij zegt dat ze haar benen niet goed voelt en ze lijkt heel erg in de war. We zetten haar onder de douche. Zittend.
Terwijl ik thee maak is M. op zoek naar eten. Een cracker met kaas.
Ik vraag haar wat er gebeurd is.
De bel gaat. Ik doe open.

‘Love to everyone. Enough is enough. I’m gonna be an angel’

Haar natte haar komt onder de gekke muts vandaan. “Er is zelfs een melding uit Australië gekomen.” Ze kijkt verschrikt wanneer de woorden tot haar doordringen.
Er wordt naar haar postcode gevraagd. Zij weet het niet meer. Wanneer ik die al genoemd heb is zij nog op zoek naar de juiste letter-cijfer combinatie.
“Ik zat helemaal in mijn emoties.” Een onsamenhangend verhaal over dat ze vroeger een keer naar de dokter ging en vroeg om hulp van een psycholoog. Tijdens het vertellen zijn haar ogen vaak dicht en soms is ze enkele seconden stil.
“Niet mijn ouders bellen hoor.”

De twee politiemannen gaan weer weg. Ze heeft niks meer in huis en er zijn twee duidelijk bezorgde en zorgzame vriendinnen bij haar.
“Zorg dat dit niet meer gebeurt. Waar komen die medicijnen eigenlijk vandaan?” is wat de oudste van de twee nog aan haar vraagt.
De combinatie van alcohol, oxazepam, temazepam en aspirines zal niet dodelijk zijn. Ze heeft te weinig gehad.

‘Love to everyone. Enough is enough. I’m gonna be an angel’

Daar begon het mee. Om 2 uur ’s nachts. Een update op Facebook.
Omdat haar Australische vriendje, voor wie ze over zes maanden zou emigreren, het die dag had uitgemaakt, gingen alle alarmbellen rinkelen.

Ze is gebroken. Alles valt weg.
Alle zinnen gezet, voorbereidingen getroffen op de verhuizing. Ze is net drie weken terug uit Australië.
Ze rilt. Het is snikheet in de kamer maar zij heeft het koud.
“Het ligt aan mij. Ik wilde controle houden. Hem vijf keer per dag spreken. Dat kan gewoon niet. Ik miste hem zo.”
De thee is op en ze valt weer weg. Met haar kin op haar borstbeen. Kruimels van de cracker met kaas op haar lippen.
Ineens haar ogen weer open. Een pluk haar voor haar rechteroog.
M. wrijft de kruimels van haar onderlip.
Ze kijkt strak vooruit. Naar leegte.
“Het komt niet meer goed.”

‘Love to everyone. Enough is enough. I’m gonna be an angel’

Om de drie uur maak ik haar wakker.
’s Morgens sta ik huilend onder de douche. Ik voel haar pijn, een droombeeld dat wegvalt, een pietsie deel van het verdriet dat haar tot deze waanzin dreef maar ben tegelijkertijd zo blij dat ze er nog is.

Een engel zal ze zijn. Maar nu nog niet.
De update is verwijderd.

4 thoughts on “Hartverscheurende waanzin

      • sorry, vrees dat ik me verkeerd uitgedrukt heb.
        ik wou je een hart onder de riem steken, dat je je wel kan inleven, maar dat je zoiets heel moeilijk op voorhand kan inschatten.
        kan het moeilijk verwoorden
        onderwerp is me te dichtbij om zo open over te praten.
        als ik wat kan betekenen voor je, misschien een beetje begrip tegenover haar poging, gelijk wat…hoeft niet maar geen enkel probleem.
        jmadddox@gmail.com

Geef een reactie

