Miscommunicatie

Ik lig ziek in bed.
Hoest me de longen uit mijn lijf en houd m’n telefoon goed in de gaten.

McDreamy heeft sinds gisteren een BlackBerry en heeft me toegevoegd op messenger. Snel begon hij tegen me te praten en zei hij het leuk te vinden ook op deze manier contact te hebben. Na een beetje ‘geping’ bleef het stil. Een uur.
Ik kon zien dat hij mijn berichtjes wel gelezen had. Geen reactie.. Heb ik iets verkeerd gezegd?
Een beetje gefrustreerd, misschien ook een beetje onzeker, werd ik er van. Totdat hij zei ‘Zo, het was even heel erg druk. Hoe is het met jou? Al beter?’
Bijna voelde ik me schuldig, stupid me.

Door de nieuwe, hedendaagse technologieën is het erg makkelijk contact te krijgen en te onderhouden. Mobiele telefoons, het internet.

Mijn ouders moesten, vroeger, nog in real life afspreken en praten om dingen over elkaar te weten te komen. Tegenwoordig ‘google’ je even, bekijk je een hyves-pagina en denk je een beeld te hebben van de persoon op je beeldscherm. Met wie is hij of zij bevriend, welke feestjes zijn er bezocht en welke foto’s zijn er gemaakt?
Hele gesprekken worden er soms via chat gevoerd voor de eerste date überhaupt heeft plaatsgevonden.
Tijdens de date hoef je niet meer af te tasten. Je weet al wat en hoe hij denkt. Meteen door naar de volgende stap.
Makkelijk toch.. Of niet?

Iemand bellen. Tegenwoordig: Gemiste oproepen, voicemails en zeg nou zelf, is die mobiele telefoon ooit meer dan tien meter verderop? Dan kun je toch gewoon opnemen of met één druk op de knop terugbellen?
Vroeger een kwestie van naar een huis bellen. Hopende dat haar ouders niet op zouden nemen. Wanneer ze niet thuis was, was het afwachten. Waren de ouders in kwestie begaan genoeg om door te geven dat je had gebeld?
Anders zou je haar later deze week misschien wel, toevallig, weer tegenkomen op die vaste plek waar je afsprak met je vrienden.
Even snel smsen dat je iets later was of ‘ik heb een nieuw leuk café ontdekt, kom hierheen’ was er niet bij.

“Hoeveel moeite kost het nou even terug te smsen” hoor ik mensen om me heen vaak zeggen. Vooral verliefde meisjes die maar niets horen van hun ‘lover’. Ja, ik geef toe, ik ben er soms ook zo één.
Net zoiets als; DM’s sturen, niks terugkrijgen maar wel een boel getwitter zien of op de ping; wel gelezen maar geen reactie.

Het lijkt haast alsof we van de ander eisen contact te houden. Waarom? Omdat het zo makkelijk is en weinig tijd kost? ‘Waarom kun je wel op Hyves krabbelen maar sms je niet terug?’ ‘Wat ben je aan het doen?’ ‘Je was al om vijf uur vrij, waarom heb je niet gebeld?’
Belachelijk. Ik heb mezelf geleerd hier minder en minder aan mee te doen.

Makkelijk contact via nieuwe technologieen? Ja. Bel hem, spreek voicemails in, sms, DM, krabbel. Ja het is vervelend geen reactie te krijgen. Hij ziet jouw berichten toch zeker wel.
Echter, eenzijdig contact is nog steeds geen contact. Het lijkt makkelijk -en op stalken- maar je wordt net zo makkelijk genegeerd.
Deleten die sms, DM, voicemail of ‘vriend’.

McDreamy smst ook wel eens niet terug maar vanavond heb ik wel mooi mijn vijfde date met hem, in elf dagen tijd.
Hij heeft een Hyvesaccount waar helemaal niks opstaat. Hij heeft één vriend. Op google is ook niks te vinden en geloof me, stond er iets op internet, zou ik het vinden. -heb zelfs zijn achternaam gevonden via google door juist te zoeken met alleen een voornaam en geboortedatum-

Alles wat ik wil weten van mijn McDreamy, moet ik vragen, in real life. Geen eigen conclusies en ‘onderzoekjes’. Verfrissend.
Elkaar aankijken terwijl je meer en meer over elkaar te weten komt. We praten over van alles en nog wat, doen weinig via ‘de moderne kanalen’.
Puur, puur contact.

Hij smst maximaal drie keer per dag, heeft me twee keer gebeld maar heeft dan nu wel ‘Ping’.
Toch wel leuk. We hebben een spannend (maar netjes) en nieuwe inzichten gevend gesprek gehad voor het slapen gaan gisteren. Even de bevestiging die ik nodig had om hem weer alle nodige ruimte te geven.

Hij vindt me echt leuk.
Alles wat ik wilde weten.
Stiekem wist ik dat wel door real life maar, heb dan toch een mobiel kanaal nodig om het even bevestigd te krijgen.
Stom? Ja.
Makkelijk? Valt mee (hoe vraag je zoiets)
Fijn? Ja!

Nieuwe technologie, erg handig.
Maar laat niet alles er van af hangen.
Misschien slaapt hij niet, net als jij, met zijn telefoon onder zijn kussen en hecht hij minder waarde aan smsjes maar des te meer aan echte dates en echte gesprekken..
Zegt niks over wat hij van je vindt, blijkt..

Ja, we hebben vandaag even ‘gepingd’ maar vanavond praten we weer in real life, op de bank.
Op zoek naar de juiste combinatie tussen ‘vroeger’ en ‘tegenwoordig’ contact en niks eisen.

Zo moeilijk kan het niet zijn. Of wel..?

Geef een reactie

