Droom zacht

Ik kijk hem aan en voel duizenden rupsjes zich tegelijkertijd ontpoppen. Mijn buik lijkt te klein voor de vele vlinders en ik bezwijk bijna onder de warmte van zijn blik.  De glinstering in zijn ogen betovert me en hij kijkt diep in mijn ziel.
Zijn haren glanzen in het licht van de zon. Hij lacht en ik lach terug.
Zijn mooie lippen, maar ook zijn mooie tanden, trekken mijn aandacht.
Hij kijkt me liefdevol aan en zoent me. Ik vergeet alles om me heen.
Een strijkorkest begint te spelen. Ik voel me compleet. Hij is mijn wederhelft. Precies in die zin als Plato hem beschreven heeft. Ooit waren wij één maar onze verbondenheid werd wreed verbroken. Ik heb hem weer gevonden.

Het geluid van het strijkorkest verandert in een zeurderig, vervelend deuntje. Waar ik me net nog waande op een warme, zonnige plek, lig ik nu in een koude en donkere kamer. Drie seconden geleden stond ik nog in vuur en vlam, de werkelijkheid is erg teleurstellend koud. Ik tast naar mijn telefoon die naast me ligt en druk op ‘snooze’.
Even bijkomen voordat ik de dag officieel laat beginnen.

Dit soort dromen heb ik redelijk vaak. De scenario’s verschillen, net als de mate van toegeven aan onze passie voor elkaar -de droom eindigt meestal samen in bed- De man in kwestie ziet er ook altijd anders uit.

Het enige dat altijd hetzelfde is, is hoe ik me de hele dag voel.
Ik voel een gemis. Heimwee, het doet pijn.
Hij, die niet bestaat, heeft in een paar seconden echte tijd -uren in droomtijd- mijn wereld op z’n kop gezet.
Als ik aan hem denk, steekt het in m’n buik en borst.
Ik wil bij hem zijn maar ik weet dat mijn droom bedrog was.
Hij bestaat niet, hij is niet echt. Ik zal hem in deze hoedanigheid nooit meer tegenkomen. Mijn ‘liefdesverdriet’ is een echo van wat deze droom was en ons moment samen.

~ “Ooit was de mens heel en het was van een mannelijk/vrouwelijk geslacht , een schepsel met vier armen en benen en twee ruggen. Maar zij vielen de Goden aan en om een eind te maken aan hun opstand besloten de Goden hen in twee helften te snijden. Nu zijn wij verdeeld in twee helften vanwege onze onrechtvaardigheid..

..En wanneer één van hen zijn andere helft zal ontmoeten, de werkelijke helft van zichzelf, is het paar verloren in een verbazing van liefde en vriendschap en intimiteit en men zal niet meer uit elkaars zicht verdwijnen, zelfs niet voor een moment.” ~
Plato

Wie weet kom ik mijn wederhelft, in een andere hoedanigheid, weer tegen.
Vannacht, in mijn dromen…

Welterusten en droom zacht.

5 thoughts on “Droom zacht

  1. Mooi. En over het bestaan van de “perfecte ware” heb ik ook mijn grote twijfels. And i won’t settle for less. Dus wat nu?
    Dromen, dromen worden je nooit afgepakt en zullen altijd van jou zijn. Eigenlijk is het perfect alleen zo onaantastbaar.

    Dubbel, het maakt je gelukkig zo’n droom, maar ook zo verdomd eenzaam. Ik voel je.

    • Ik denk dat er meerdere/verschillende ‘waren’ zijn voor meerdere/verschillende periodes in je leven.
      Het is haast onmogelijk dat iemand op dezelfde manier dezelfde soort veranderingen meemaakt als jij waardoor je nog volledig ‘connect’.
      Misschien moet je, voor die ene ware in je leven, die ‘Plato-waardige’ persoon vinden..?🙂
      Er is er vast meer dan één, geniet!🙂

      De dromen zijn heerlijk zolang ze duren, daarna kut.
      Leuk dat je het mooi vindt, bedankt🙂

  2. Ja, dat denk ik ook. En ik heb ook verschillende ware ontmoet; for the time being. En genoot met volle teugen. Ik geniet met volle teugen, van dromen en realiteit. Ik geef graag hetzelfde advies aan jou, geniet😉

  3. Dwalend op het internet, bladerend van blog naar blog kom ik hier lezen.
    Nu weer alleengaand kijk ik terug naar een paar grote liefdes.
    Hoewel er steeds een eind is gekomen ….
    De herinneringen zijn warm, zoet en teder.
    En juist in mijn dromen komen die gevoelens weer boven.
    Mooi blog!
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

